close
تبلیغات در اینترنت
نابودی رقابت تلفن های هوشمند توسط اپل و گوگل

به آخرین آمار و ارقام ارائه شده توسط موسسه تحقیقاتی IDC که بنگریم، یک موضوع به شکل روشنی خودنمایی می کند؛ می توان گفت جنگ اسمارت فون ها تقریبا به پایان رسیده و حال تنها دو قهرمان در این کارزار بر سر هم می کوبند.

اندروید و iOS موفق شدند در سال میلادی گذشته، ۹۶.۳ درصد از کل فروش تلفن های هوشمند را به خود اختصاص دهند، در میان هیاهو و مبارزه ی این دو کمپانی غول مانند، بزرگترین نکته ای که ذهنمان را به خود مشغول می کند این است که موبایل های ویندوزی را چه شد؟

شاید باورش برای نسلی که اسمارت فون ها را صرفا با آیفون و پرچمداران اندرویدی می شناسد سخت باشد اما Windows Mobile در سال ۲۰۰۷، چهل و دو درصد از سهم فروش تلفن های هوشمند را در ایالات متحده در اختیار داشت. این سهم به شکل جهانی نیز به ۲۳ درصد می رسید و در کشور خودمان نیز داشتن یک تلفن ویندوزی، نشانه ای بارز بر کیگ بودنِ کاربر محسوب می شد. حال اما کار به جایی رسیده تا ویندوز فون، محصول جدیدی که از دل ویندوز موبایل بر آمد، سهمی ۲.۷ درصدی از بازار موبایل های هوشمند داشته باشد.

خبر خوب اینجاست که ویندوز فون هرچند با رقمی بسیار پایین، اما در جایگاه سوم ایستاده؛ همان جایگاهی که گویا خودش هم به آن راضی است. اما دست کم انتظار می رفت این جایگاه سومی به جای ۲.۷ درصد، با ۱۵ الی ۲۰ درصد به دست می آمد. از طرف دیگر بلکبری با تلاش های اخیر خود موفق شده تا به سهمی برابر با ۰.۴ درصد دست یابد و سایر پلتفرم ها نیز سهمی ۰.۶ درصدی دارند.

می توان گفت هر کمپانی با هر پلتفرمی که در برابر اندروید و iOS بایستاد، قاعدتا محکوم به شکست است. به اطراف خود نگاه کنید، زمانی که دوستانتان می خواهند تلفن همراه جدیدی را به کسی پیشنهاد دهند، چند درصد از مواردی به جز دو پلتفرم نام برده یاد می کنند؟ ویندوز فون اما با سهم ۲.۷ درصدی اش نشان داده که چندان طرفداری برای خود دست و پا نکرده و همین موضوع، متاسفانه تاثیر بدی بر روی تعداد اپلیکیشن های آتی این پلتفرم در سال ۲۰۱۵ خواهد گذاشت. نباید انتظار داشت که سرویس ها و استارت آپ ها برای آباد کردن ویندوزفون آستین های خود را بالا بزنند، البته مشخصا اگر چک های قابل توجه ای در وجه این دوستان کشیده شود، قضیه فرق خواهد کرد.

بیایید منصف باشیم؛ مایکروسافت خود می داند کجا ایستاده و با تلاش هایش برای معرفی لومیاهای رنگارنگ، سعی در پر کردن همین خلاء دارد. از سوی دیگر نیز بلندپروازی هایش برای به دست آوردن بازار موبایل اندکی کمرنگ تر شده و حال سعی می کند در مقایسی فرا-پلتفرمی، بازاری با پردازش ابری برای خود ایجاد نماید.

lumia_535_10

توسعه دهندگان به سوی پلتفرم پولسازتر حرکت می کنند.

داستانی که تا اینجا نقل شد، انتخاب را برای توسعه دهندگان ساده می سازد. اگرچه برای یک سری از اپلیکیشن های خاص، پرطرفدار و ضروری همواره در هر پلتفرمی، نسخه ای وجود خواهد داشت اما به توسعه ی اصیل اپ ها که نگاه کنید، توسعه دهندگان قطعا ترجیح خواهند داد تا به سوی اندروید یا iOS که سودآورتر هم هستند، بروند و تلاش هایشان را در این زمینه معطوف سازند. متاسفانه این داستان برای پلتفرم های پر طرفدار در آینده نیز تکرار خواهد شد.

با توجه به انحصاری بودن پلتفرم اپل، سازندگان تنها یک انتخاب پر طرفدار پیش روی خود دارند و آن نیز اندروید است. اما همین پلتفرم نیز اخیرا دچار جنگ های داخلی شده و همانگونه که قبلا نیز برایتان نوشتیم، هر کسی می تواند از هسته ی اصلی اندروید، برای ساخت یک پلتفرم استفاده نماید. شرکت هایی نظیر سیانوژن آمده اند تا با ورژن گوگلی اندروید به مبارزه برخیزند.

پس در اصل می توان گفت سازندگان یا باید به سوی اندرویدِ گوگل پیش بروند که از پیشتیبانی نرم افزاری، قدرت نفوذ اکوسیستم و حجم بالاتر سرویس ها بهره می برد و یا به سراغ یاغیانی رفته که اگر چه چیز اصیلی برای عرضه ندارند، اما دست کم می توان با پرداخت مبلغ کمتری دلشان را به دست آورد. در هر صورت، ورژن غیر گوگلی اندروید نتوانست موفقیت بزرگی در غرب کسب کند.

oneplus-one-vs-nexus-5-16

اما در برزیل، روسیه، هند و چین (BRIC countries) اوضاع اندکی متفاوت است. جنگ داخلی اندروید تازه شروع شده و هر کاربری که از اندروید غیر ساخته ی گوگل استفاده می کند، همانند یک جفت چشم از دست رفته برای مدیران مانتین ویو قلمداد می شود. این کاربر از سرویس های ابری گوگل محروم شده و در نتیجه تبلیغاتی که استفاده کننده را برای گوگل پولساز خواهند کرد را نیز نخواهد دید.

کاربران مواضع خود را تعیین کرده اند.

مبارزه ی دیگری که اندروید در سال جاری خود را برای آن تجهیز می کند، بحث سودآوری است. اپل حاشیه سود خود را در آیفون ها بالاتر برده و همچنان کاربران آنها را می خرند، در حالی که سازندگان اندرویدی مجبورند برای باقی ماندن در این رقابت، قیمت های دستگاه های خود را پایین بیاورند. این مساله در پشت صحنه برای تقریبا همه ی سازندگان اندرویدی مشکل ساز و در نهایت باعث ایجاد تنش با گوگل شده است.

با ۸۱.۵ درصد، از لحاظ حجم تولید و فروش،‌ اندروید در جایگاه با شکوهی قرار دارد اما موسسات تحقیقاتی بیشتر سود را روانه ی جیب اپل با سهم ۱۴.۸ درصدی اش می بینند. همانطور که گفتیم، جنگ پلتفرمی تقریبا به پایان رسیده و کاربران هم مواضع خود را تعیین کرده اند، حال زمانش رسیده تا مبارزه ی میان اندروید اصیل با طعم گوگل و اندروید اوپن سورس را با هم شاهد باشیم که در سال ۲۰۱۵،‌ بسیار خشن و خونین تر از گذشته پیش بینی می شود.



برچسب ها

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

جستجوگر


پوشش خبری MWC 2016 در دیتا پلاس
دریافت اپلیکیشن سایت دیتا پلاس برای اندروید
    اخبار و مقالات گوگل
      اخبار و مقالات مایکروسافت
        اخبار و مقالات سامسونگ
          اخبار و مقالات اپل
            اخبار و مقالات هوآوی
              اخبار و مقالات سونی
                خودروهای روز دنیا

نظرسنجی

برند مورد علاقه شما؟
















آمار

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 1663
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 54.198.15.20
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :